Ajuts d’Estat: la Comissió aprova ajuts d’I+D concedits per Espanya per al desenvolupament d’un component innovador per a motors d’avió

l

La Comissió Europea ha autoritzat, d’acord amb les normes sobre ajuts d’Estat de la UE, un anticipi reemborsable de 36,6 milions d’euros que Espanya té previst concedir a l’empresa aeronàutica ITP per desenvolupar una turbina de baixa pressió (TBP) per al motor Trent XWB que està sent desenvolupat per Rolls Royce. La Comissió considera que l’ajut respecta les normes sobre ajuts estatals de la UE perquè els efectes positius de l’ajut compensen les possibles distorsions de la competència.

“Aquest projecte crearà capacitats tecnològiques a Europa i contribuirà a incrementar l’eficiència i reduir l’impacte ambiental del transport aeri. Tenint en compte la limitada quota de mercat d’ITP, l’ajut no falsejarà indegudament la competència”, ha indicat el vicepresident de la Comissió responsable de la política de Competència, Joaquín Almunia.

Les autoritats espanyoles han presentat proves que mostren com el sector financer era reticent a aportar el finançament suficient per al projecte a causa de la seva elevada necessitat de capital, els riscos tècnics i comercials i el llarg període d’amortització. Per això, l’ajut contribuirà a solucionar una autèntica deficiència del mercat. La Comissió considera també que l’ajut es limita a l’import necessari per permetre l’execució del projecte. En cas d’èxit, l’ajut serà reemborsat en la seva totalitat, incloent-hi un interès raonable. Les autoritats espanyoles rebran un cànon addicional per les vendes que superin el llindar de l’èxit. A més, si es tenen en compte les característiques del mercat de components per a motors d’avió i la quota limitada d’ITP, les conseqüències sobre la competència seran escasses.

ITP és un soci a risc i ventura del nou motor Trent XWB de Rolls Royce i és responsable de desenvolupar la nova turbina de baixa pressió (TBP). La TBP constituirà una aportació important per assolir els ambiciosos objectius que s’han fixat per al motor Trent XWB, especialment pel que fa a la seva petja mediambiental.

L’anticipi reemborsable reparteix el risc del projecte i  cobreix el 47,5% dels costos de les activitats de recerca industrial i de desenvolupament experimental dutes a terme per ITP.

Per tot plegat, la Comissió considera que l’anticipi reemborsable respecta el marc de la UE sobre ajuts estatals per a recerca, desenvolupament i innovació (vegeu IP/06/1600 i MEMO/06/441).

Antecedents

En els darrers anys, la Comissió ha autoritzat, d’acord amb les normes sobre ajuts estatals de la UE, projectes d’I+D similars per desenvolupar nous components per a motors aeronàutics, com ara l’ajut a Volvo Aero per a un component del motor GEnx i per al desenvolupament del càrter del compressor intermedi per al motor Trent XWB.

La versió no confidencial de la decisió es publicarà amb la referència SA.31817 al Registre d’Ajuts Estatals del web de la DG Competència, una vegada s’hagin resolt les qüestions de confidencialitat. Trobareu la relació de les noves publicacions de decisions sobre ajuts estatals a les notícies setmanals en línia sobre ajuts estatals, State Aid Weekly e-News.

Font: BAIE

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: